Folkeskolen.dk – Nyt gratis site inspirerer mig til at få brugt vores makerspace

Nyt gratis site inspirerer mig til at få brugt vores makerspace

Folkeskolen.dk har udgivet en artikel under emnet “IT”:

Rikke Madsen er altid nysgerrig på nye vinkler på håndværk og design, så hun glæder sig til at komme i gang med at bruge skolens makerspace.

Håndværk og designlærer Rikke Madsen er altid nysgerrig på nye sider af sit fag, så hun vil også gerne bruge nye teknologier. Men selv om hendes skole har et fint makerspace, har hun ikke fået det brugt endnu. Nu skal det være, siger hun efter at have set på et nyt inspirationssite om makerspaces fra CFU.

Center for Undervisningsmidler har lanceret et nyt site med navnet cfumaker. Det skal både fungere som inspiration for lærerne til at integrere makerspaces og teknologiforståelse i undervisningen og som et virtuelt samlingspunkt for lærere og skolemakere. 

På sitet er det både muligt at finde forslag til konkrete forløb og en oversigt over, hvilke skoler der har makerspaces, og hvilke aktiviteter der foregår rundt om i landet. 

Rikke Madsen har undervist i håndværk og design siden 2015. Hun arbejder på Hvalsø Skole, som har et fint nyt makerspace med alt, hvad hjertet begæref af folieskærere, trykkemaskiner, 3d-printer og lasercutter. 

“Jeg er fagligt nysgerrig på alt muligt forskelligt og meget opsøgende på teknikker og teknologier, jeg ikke kender, men jeg har faktisk kun prøvet at være en enkelt gang i vores makerspace. Jeg synes hele tiden, at det er en balancegang, hvor meget vi skal bruge det. For det tager tid fra andet i faget, også for mig, som skal sætte mig ind i det”, fortæller hun.

Jeg kan ikke bruge et færdigt forløb

I år har Rikke Madsen fået valghold, og der vil hun meget gerne dykke mere ned i nye teknologier. Derfor kommer cfumaker.dk som en fin håndsrækning.

“Det her kan jeg faktisk virkelig bruge, for der er nye designmodeller og forslag til konkrete forløb, som jeg kan lade mig inspirere af. Det er meget sparsomt, hvad der findes af materialer til håndværk og design. Jeg ved godt, at forlagene har portaler, men jeg er ikke til noget, der har en helt færdig form. Så oftest kombinerer jeg, hvad jeg finder i facebookgruppen med mine egne ideer og så nogle af de helt gamle sløjdtryksager”, fortæller hun.

På cfumaker har hun både fundet håndværksmæssige ideer, og så er hun faldet for et brætspilsforløb, som passer perfekt til et samarbejde hun og hendes klasse skal have med en skoleklasse i Nepal, hvor eleverne skal design og skabe brætspil til hinanden på tværs af kulturer. 

“Det, jeg finder her, taler fint ind i min undervisning. Jeg vil gerne lige prøve ideerne af alene eller sammen med en kollega, så jeg kan være troværdig sammen med elevernes, men det skubber til de ideer, jeg ellers selv får”, siger hun. 

“Vi skal ikke bare gøre det for at gøre det”

Det er vigtigt for Rikke Madsen, at man gør det meget bevidst, når man introducerer nye teknologier i håndværk og design.

“Vi skal ikke bare gøre det for at gøre det. Vi skal hele tiden overveje, hvad vi skal med det. Det handler også om at klæde eleverne på til at forstå teknologierne, mener jeg. Man kan jo printe næsten hvad som helst, men det giver ikke mening at printe noget, der findes i forvejen. Så det skal hænge sammen med for eksempel en designproces”, siger hun.

Hendes nuværende valghold har lavet lamper på lasercutteren, hvor de har brugt digitale programmer. 

Lige nu arbejder de med statements, hvor de har udvalgt forskellige statements, som de først har skåret ud som stencils og malet farve over, og nu prøver de så, hvordan det bliver, hvis de laver det med en moderne folioskærer og overfører til T-shirts. 

“Det åbner for overvejelser og en diskussion af, hvad det gør for udtrykket, når man bruger forskellige trykketeknikker, og hvorfor man gør det ene eller det andet. Jeg synes, det er vigtigt, at de nye teknologier fylder noget, men de må absolut ikke fylde det hele”, siger hun og uddyber:

“Faget er bygget på den håndværkskultur, vi kommer af, så det er vigtigt, at eleverne forstår, hvilke skridt der er taget på vejen til, hvor vi er i dag. De skal forstå, hvor tingene kommer fra, og hvordan de er blevet til håndværksmæssigt, før vi springer til det nye”, siger hun.    

Link til kilde

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.