Folkeskolen.dk – Vi skal erobre skolen tilbage som et pædagogisk rum

Vi skal erobre skolen tilbage som et pædagogisk rum

Folkeskolen.dk har udgivet en artikel under emnet “IT”:

Ministeren siger, at vi skal erobre skolen tilbage som et pædagogisk rum (det har jeg læst i avisen). Ministeren siger, at vi skal have fysiske bøger i folkeskolen. Det har vi sådant set altid haft. Det er ikke nyt. Men han siger også at teknologien skal ud af skolen.

Jeg vil da
rigtig gerne have nye matematikbøger. Jeg kan drømme om at sidde og lede efter
forløb og opgaver, der bare er perfekte for mine elever. Nye spændende opgaver. 

De matematikbøger vi har på skolen lige nu, havde vi også, da jeg startede i
2016. De er ved at være slidte og godt brugte. Så nye bøger er velkomne. 

Men
matematikundervisning er så meget mere end bøger. Vi bruger spil, computere, 3D-printere,
lasercuttere, gamle aviser, terninger, spillekort, tape, perler, sten, bolde og
listen kan fortsætte i virkelig lang tid. 

I et pædagogisk rum, hvor eleverne
skal lære matematik og få matematiske færdigheder, er der brug for rigtig meget
mere end bøger. Der er faktisk brug for et faglokale. Et faglokale der inspirerer
både elever og lærere. Et lokale der oser af fordybelse, undersøgelse,
eksperimenter, spændende undervisningsmaterialer og udstillinger til glæde for
alle såvel børn som voksne. Det er alt andet lettere at differentiere sin undervisning, hvis man
har rigeligt med undervisningsmaterialer, både analoge bøger, digitale devices
og konkrete materialer.

Fysiske
bøger

Undervisningsministeren
vil gerne have fysiske bøger i folkeskolen. Han har fået afsat nogle penge, der
svarer til ca. 80 kr. pr elev om året. Det er jo alt sammen meget godt, men
hvad kan man få for 80 kr. om året? Og hvilke fag skal de 80 kr. så gå til det
første år. Eller skal vi smøre tyndt ud og sige 10 kr. pr. barn pr. fag? Eller desværre,
det bliver jeres tur om 4 år. I mellemtiden kan I jo bare låne på CFU, hvis de
ikke bliver sparet til ukendelighed. For vi skal have flere bøger i skolen og
færre på CFU.

Skærmene
skal ud af skolen. Skal de også ud af trivselsmålinger og eksaminer?

Det er min
personlige erfaring, at jo flere forbud, der er mod skærme i skolen, jo flere
udfordringer har vi med dem. De kan udfordre, når de ligger i et skab. Eleverne
bliver mindre og mindre digitalt dannede og deres digitale kompetencer bliver
færre og færre. 

Jeg har låst telefonerne inde og vi bruger computere, når det
giver mening for læringen. De får de værktøjskompetencer, de har brug for
matematikundervisningen. Vi arbejder med GeoGebra og Excel og CAS. Men der var virkelig
mange flere relevante muligheder, hvis skolen var gearet til det. Men faktum er
at eleverne skal bruge computere til trivselsmålinger, test og eksaminer. For så
er de lettere at rette? At sammenligne? At kontrollere? Eller hvorfor? 

Vi er
forskellige

Jeg har
kollegaer, der er mest trygge ved at bruge bogen. Jeg har kollegaer, der bruger værksteder og projekter i deres undervisning. Og så har jeg kollegaer, der gør alt derimellem. Vi er
forskellige. 

Men jeg fornemmer at vi skal tilbage til en tid, hvor der ikke var
plads til den forskellighed, vi er så gode til at håndtere i folkeskolen. En skole
med mere traditionel undervisning. Vi er en skole, der rummer mangfoldigheden,
men den skal vi også kunne rumme i fagene. Vi lærer forskelligt og er
forskellige. Der er brug for mere end 80 kr. om året for at kunne erobre skolens
pædagogiske rum tilbage

Link til kilde

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.