Folkeskolen.dk – 13 ting, der blev sagt om lærerne på Folkemødet

13 ting, der blev sagt om lærerne på Folkemødet

Folkeskolen.dk har udgivet en artikel under emnet “IT”:

Folk i alle aldre deltog på i årets folkemøde

Der blev talt om Kim Kardashian, mahogniplanker og strenge matematiklærere. Læs, hvad der blev sagt til skoledebatterne på Folkemødet her. 

Traditionen tro havde skoleforskere, politikere og lærere
taget turen til Allinge på Bornholm for at deltage i dette års folkemøde.

Indeklimaet i klasselokalerne, løsninger på skolevægring og
skærme i skoletiden var blandt andet på dagorden til debatterne. 

Men der blev
også tid til fortællingerne om de lærere, der efterlader et indtryk hos deres
elever mange år efter – og hvordan man laver så god undervisning, at
selv forældrene får lyst til at møde op i klassen.

Vi har samlet et udpluk af 13 vigtige og skæve citater, der
blev sagt om lærerne på klippeøen. 

    1. Den gode form for misundelse 

    “Når forældre læser om det, deres børn skal i skolen,
    så skal de helst tænke: Bare jeg kunne få lov til at være med” – Sagt af
    lærer Mette Frederiksen i debatten “Giv os undervisningen tilbage“.

    2. Giv lærerne lyst til at undervise 

    ”Lærernes vigtigste kompetence er, at han eller hun har lyst til at undervise. Så ændrer folkeskolen sig” – Sagt af forfatter og journalist Johanne Mygind i debatten “Hvad kan fremtidens lærere?”.

    3. Teknologiforståelse? Ja tak! 

    “Vi skal have teknologiforståelse ind i skolen, både som fag
    og som faglighed i alle fag og hos alle lærere. Hvis vi skal lykkes med det,
    skal lærerne være dygtige til det. Og det er lærerne ikke i dag” – Sagt af
    formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen i debatten om
    “Robotterne kommer – send lærerne hjem?”.

    4. En fantastisk, streng matematiklærer 

    ”Når jeg skal beskrive den bedste undervisning, fra da jeg
    gik i skole, kom den fra en udefraset enormt streng matematiklærer. I dag ville
    man måske sige, at han var lidt nedværdigende overfor os. Men han skabte et
    engagement og en lyst til læring i os” – Sagt af Ane Qvortrup, professor ved
    Center for Gymnasieforskning ved SDU i debatten “Fra forskning til
    fantastisk undervisning: En kvalitetsrejse”.

    5. Velfærds-hvad-for-noget? 

    ”Vi skal stoppe med at sige, at vi uddanner
    velfærdsarbejdere til skolen. Det er der jo ingen identitet i” – Sagt af formand
    for Den Frie Lærerskole Peter Bendix Petersen i debatten “Verdens bedste
    job er nede med stress”.

    6. Lærere skal ikke blive syge på grund af dårlig luft

    ”Jeg har den grundlæggende holdning, at der ikke skal være
    forskel på, hvor syg man bliver af at gå på arbejde. Der skal ikke være forskel
    på, om man er skolelærer, smed eller ceo” – sagt af folketingsmedlem for
    Socialdemokratiet Thomas Skriver Hansen i debatten “Bedre indeklima – vi har
    ikke råd til at lade være
    “.

    7. Overload og omsorgsarbejde i folkeskolen

    ”Der er et kæmpe overload hos medarbejderne i folkeskolen.
    De bliver bombarderet i ét væk med alt muligt, de skal tage stilling til og
    drage omsorg for. Det betyder, at de ikke har overskud til at tage sig af det,
    der er det allervigtigste” – Sagt af Malene Nyenstad, Hovedstyrelsesmedlem i
    Skolelederforening og skoleleder på Hundested Skole, Skolelederforeningen i
    debatten “Hvordan løser vi skolevægring?“.

    8. Make craft great again

    “Vi burde ordinere craft og kunst til børn i skolen, ligesom
    vi ordinerer motion” – Sagt af Ditte Rask Frost, lærer og medforfatter til bogen
    “Sundhed og Trivsel gennem craft-aktiviteter – en grundbog til
    praksis” i debatten “Skal vi ordinere mere kreativitet og sanselighed i
    skolen?”.

    9. Mobilerne besejrer lærerne

    ”Jeg ser klasser, hvor en håndfuld elever sidder på deres
    telefon, helt åbenlyst, mens læreren står og underviser resten af klassen. Men
    det er så krævende for lærerne at få de elever til at lægge telefonen væk, at
    de har givet op. Så det må ikke være den enkelte lærers ansvar, det skal være
    en kollektiv beslutning” – sagt af Louise Klinge i debatten “Skærme i skolen –
    Himmel eller helvede?
    “.

    10. Kan en lærer være lige så sexet som Kardashian? 

    ”Mange af de uddannelser, der egentlig udgør samfundets sand, anses ikke for særligt sexede, hvis man skal sammenligne sig med Kim Kardashian, Kanye West eller Christiano Ronaldo hele tiden” – Sagt af Vincent Hendricks i debatten “En ode til landets ædle professioner”.

    11. Hvad kan man få ud af træspåner? 

    ”Politikerne skal holde op med at give træspåner og forvente, at der kommer mahogniplanker ud af det” – sagt af Matilde Lissau, lærer på
    Bornholms Ungdomsskole i debatten “Hvordan løser vi skolevægring?“.

    12. Hurra, de nationale overgangstest bliver ikke brugt! 

    ”Kun 0,9 procent af de frie skoler bruger de nationale
    overgangstest. Yes. Så er vi nået langt” – Sagt af formand for Frie Skolers
    Lærerforening Monica Lendal Jørgensen i debatten “Verdens bedste job er
    nede med stress”.

    13. Tysk må ikke blive en gyser

    ”Vi skal passe på, at vi ikke taler tysk i folkeskolen for meget ned. Eleverne skal ikke føle, at de er ved at hoppe et tog, der er på vej ud over en skrænt” – Lasse Rodewald, kultur- og pressechef på Den Tyske Ambassade i debatten “Darum Deutsch”.

Link til kilde

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.