Emu.dk – Digitale værktøjer i matematikundervisningen | emu danmarks læringsportal

Emu.dk har udgivet en artikel under søgningen “Digital”. Læs et uddrag af artiklen her og følg linket til kilden herunder.

Udviklingen inden for digitale værktøjer gør det vigtigt, at lærerne løbende genovervejer didaktik og mål i forhold til deres matematikundervisning.

Med digitale hjælpemidler kan eleverne hurtigt lave beregninger og konstruktioner. Det kan give dem indsigt i matematiske sammenhænge og flere muligheder for at arbejde analytisk og vurderende, eksempelvis ses ændringer løbende på en model, når eleverne ændrer på en variabel i en funktionsforskrift.

Valg af grundprogrammer

Der findes mange muligheder for at bruge programmer på nettet og på telefonen. Fagene bruger forskellige programmer og fagportaler, og eleverne kan i nogle tilfælde blive forvirrede over:

• Hvilket program skal vi bruge nu?
  • Hvor skal vi logge på?
  • Skal vi bruge…eller…?
  • Hvor og hvordan gemte vi sidste gang?

Derfor bør skolen/teamet have en strategi for, hvordan og hvilke programmer/hvilke digitale hjælpemidler, der bruges. Det anbefales at bruge få programmer, der tilsammen skal dække…

Link til kilde

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *