Emu.dk – Digitale artefakter | emu danmarks læringsportal

Emu.dk har udgivet en artikel under søgningen “Digital”. Læs et uddrag af artiklen her og følg linket til kilden herunder.

Undervisningsaktivitet: Robotdyr

I denne aktivitet kan eleverne bygge små robotdyr. Robotdyrene skal have en indlejret micro:bit, som kan få dem til at reagere på input fra omverdenen.

Det centrale i aktiviteten er, at eleverne forstår, at micro:bitten er en digital teknologi, som de kan indarbejde i deres robotdyr, der derved bliver til et digitalt artefakt.

Målgruppe og tidsforbrug

Aktiviteten er henvendt til indskolingen.

Design- og programmeringsaktiviteterne kan udvides, så de kan anvendes med ældre elever.

Anslået tidsforbrug: To-fire lektioner, afhængigt af hvor meget der gøres ud af robotdyrets ydre.

Tilrettelæggelse

Aktiviteten består at to opgaver, som eleverne kan arbejde med sideløbende. Dels kan eleverne planlægge, bygge og udsmykke deres robotdyr, og dels kan de programmere den micro:bit, der skal indlejres i robotdyret. Micro:bitten skal give robotdyret en særlig egenskab til reagere på sine omgivelser. Denne egenskab må også gerne slå…

Link til kilde

Skriv kommentar